Impact Performance Gym – Personal Training

Je wilt helemaal geen gewicht verliezen!

Oehh clickbait die titel. Maar ik heb je aandacht in ieder geval! En theoretisch klopt het ook. Ik kom er zo op terug!

Ik heb een aantal coaches in mijn vriendenlijst op facebook die trots het een na het andere succesverhaal posten over wat ze hebben behaald met klanten. Als voorbeeld: ‘Truus (fictieve naam) heeft in het 6 maanden traject 25KG verloren. Zo trots op haar!’ Met daarbij een foto van een trotse Truus, al dan niet met een spijkerbroek in de handen die te groot is, een aangespannen bicep of iets vergelijkbaars.

Het eerste wat ik denk is oke, hoeveel van die verloren 25KG is vetmassa? Want dat is namelijk wat je wilt verliezen! En hoeveel van die 25KG is verloren spiermassa? Geloof me, dat is iets wat je absoluut niet wilt.

Als het echt alleen om het getal op de weegschaal gaat dan zijn er tal van methodes om dit omlaag te brengen. In mijn werk met profatleten, die wedstrijden draaien in een specifieke gewichtsklasse, gaat er soms wel eens 5KG vanaf in een week. Hoe we dit doen is verder niet interessant. En om vooroordelen te ontkrachten, dit kan op een gezonde manier!

Ik weet hoe gefixeerd sommige zijn op de weegschaal. Sterker nog, ik heb maar wat vaak klanten gehad die huilend in de gym stonden omdat het getal op de weegschaal niet omlaag ging. Het gevecht begint bij velen al in de puberteit en dat is schrijnend om te zien. De coaches die deze successen vieren op social media voeden deze fixatie alleen maar meer. En ik snap waarom het gedaan word. Het spreekt tot de verbeelding! Bij IMPACT Performance Gym zijn we realistischer en word elk lid bijgebracht wat echt belangrijk is in de zoektocht naar een fitte levensstijl!

Om terug te komen op Truus, het is bijna onmogelijk dat die 25KG alleen maar vetmassa is. 25KG verliezen in een half jaar is echt heel erg veel en heeft een enorme impact op je lichaam. Als daar een deel vocht en maaginhoud bij zit is het prima. Maar zeer waarschijnlijk is er ook een deel spiermassa verloren. En deze wordt sowieso al minder naarmate je ouder wordt. Misschien denk je, boeit mij dat! Ik heb toch geen fysiek zwaar werk. Of, ik hoef toch geen bodybuilder te zijn. Maar hoe minder spiermassa je hebt, hoe lager je stofwisseling wordt. En juist die stofwisseling is wat gewichtsverlies maakt of breekt! Want hoe lager jouw stofwisseling, hoe minder je mag eten om op gewicht te blijven. En om gewichtsverlies te bereiken moet je over een langdurige periode (nog) minder eten.

Ik hoop dat collega’s zich in de toekomst meer uitspreken over vetverlies in plaats van gewichtsverlies. Alleen is dit moeilijker meetbaar en de getallen zijn vaak minder indrukwekkend, dus ik ben bang dat dit een utopie blijft. Desalniettemin is (morbide) obesitas een ware epidemie en wij als coaches spelen een leidende rol in de bestrijding hiervan!

Roeg Kuijpers  Sportcoach en diëtist i.o.

Dames, letten we even op! Op 28 juli gaan we beginnen met krachttraining voor vrouwen. Gegeven door onze nieuwe instructrice Terri Janssen. En voedingsadvies is inclusief. Lees hierover meer onder het kopje aanbod

Shopping Cart
There are no products in the cart!
Continue Shopping
0
Scroll naar top